The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe

One winter to rule them al…

Bij Disney weten ze alles van geld verdienen. Wat ooit zo integer met de tekeningen van de inmiddels overleden godfather Walt Disney begon, is intussen uitgegroeid tot een fors miljadenimperium.

Donald Duck en Mickey Mouse gaan tegenwoordig gewoon hand in hand met Britse fantasyboeken. Narnia van de britse schrijver C.S. Lewis neemt ons mee naar het magische Narnia, waar dieren kunnen praten en een boze heks de baas is.

De deur naar deze wondere wereld bevindt zich overigens gewoon in oude een kast. Deze wordt per toeval door de schattige kleuter Lucy Pervensie ontdekt. Nadat Londen door de Duitsers werd gebombardeerd, vluchtte ze met haar broers en zus naar het landgoed van de excentrieke professor Digory Kirke (Jim Broadbent).

De kroost gelooft haar waanzinnige verhaal niet. Maar Lucy is niet gek! Zij heeft in Narnia al een vriendschap met een “faun” gesloten, een zekere Mr. Tumnus (James McAvoy). Hij vertelt haar over het kleurrijke land, waar het altijd winter is..

De zelfbenoemde koningin “White Witch” (Tilda Swinton) heeft het land betoverd. Gelukkig is er ooit een profetie geschreven die zegt dat vier mensenkinderen de heks op een dag zullen verdrijven..

De schrijver C.S. Lewis schreef maakte nog zes andere boeken over het opvallende koninkrijk, waar dieren kunnen praten. Hij was een tijd- en schoolgenoot van J.R.R. Tolkien (Lord of the Rings). Opvallend is dat hij altijd tegen de verfilming van zijn boeken is geweest.

Jammer voor Lewis, maar films het perfecte medium om zijn genre volledig tot zijn recht te laten komen. Voornamelijk door de special effects, die er werkelijk adembenemend uitzien! Overigens zijn deze gemaakt met behulp van dezelfde studio die eerder Middle-Earth tot leven bracht.

De animaties van de dieren zijn bijna niet van echt te onderscheiden. De nasynchronisatie is leuk en vooral erg synchroon gedaan. Wel heeft regisseur Andrew Adamson (Shrek) soms moeite met het combineren van de acteurs en de settings.

Voornamelijk in het begin is het moeilijk om de grote van Narnia en haar inwonerstal te begrijpen. Tegen het einde komt hier verandering in en wordt het scherm en het hoge budget volledig benut. Een budget dat zelfs het onvermijdelijk vergelijkbare Lord of the Rings gemakkelijk de kroon spant.

De doelgroep van Narnia zijn uitendelijk voornamelijk kinderen. Zij zullen zich prima vermaken en zeker niet afvragen waarom het verhaal zoveel gaten en occasionele overeenkomsten met de concurrentie vertoont.

Lord of the Rings light 6.5